Chlieb, pečivo a výrobky obsahujúce lepok

Aj vás láka vôňa čerstvo napečeného chleba a slinky vám tečú len pri pomyslení na túto potravinu? Nepotrebujete už nič, možno tak trošku masla, ktoré by ste si natreli na odkrojený chlieb, odhryzli a už len vnímali tú jedinečnú chuť čerstvého pšeničného chlebíka?

Tak dosnívame a vrátime sa späť na zem. Nie každý má z odhryznutého chleba takýto pôžitok. Chlieb a pečivo totiž obsahuje glutén. Je to skupina proteínov nachádzajúcich sa v zrnách, ako je pšenica, raž, špalda a jačmeň. Z obilnín obsahujúcich glutén je najčastejšie konzumovaná pšenica. Dva hlavné proteíny v gluténe sú glutenín a gliadín. Gliadín je zodpovedný za väčšinu negatívnych účinkov na zdravie.

Keď sa múka zmieša s vodou, gluténové proteíny tvoria lepkavú sieť, ktorá má konzistenciu podobnú lepidlu.  A práve toto lepidlo je dôležité preto, aby mal chlieb vlastnosti, ktoré má mať. Zároveň však toto lepidlo robí problémy v našom organizme. Lepok môže spôsobovať:  zažívacie ťažkosti, poškodenie tkaniva v tenkom čreve, nadúvanie, hnačka, zápcha, bolesť hlavy, únava,  kožné vyrážky, depresia, úbytok hmotnosti. Až 80% ľudí nevie, že sú citliví na lepok, prípadne celiakiu a konzumujú lepok ďalej. To môže viesť až k neurologickým problémom a komplikáciám. 

Vzťah gluténu k neurologickým a psychiatrickým komplikáciám sa pozoruje viac ako 40 rokov. Pacienti citliví na glutén majú tiež rad neurologických a psychiatrických komplikácií. Zároveň však ľudia liečení na neurologické diagnózy nemusia preukázať citlivosť na lepok, preto tento problém môže byť neliečený, ale môže to byť práve to, čo naštartovalo chorobu. V niektorých prípadoch sa reakcia tela na lepok môže stať dosť závažnou. V týchto prípadoch telo začína napadať centrálny nervový systém, čo môže spôsobiť ataxiu gluténu.

Keď má niekto ataxiu gluténu, protilátky, ktoré sa uvoľňujú, keď strávia časť mozgového ataku mozgu nazývanú mozoček.

Mozoček je zodpovedný za pohyb a má priamy vplyv na činnosti, ako sú:

·         reč

·         držanie tela

·         chôdza

·         beh

Symptómy ataxie gluténu začínajú mierne a časom sa postupne zhoršujú. Pri neošetrenom stave môže tento stav viesť k trvalému poškodeniu.

Existujú aj dôkazy o tom, že ľudia, ktorí trpia ataxiou gluténu, vykazujú príznaky atrofie mozočka.

Bohužiaľ, taxi gluténu je relatívne novým objavom a ešte nie je široko akceptovaná lekármi a inými lekárskymi odborníkmi. To môže sťažiť diagnózu a správnu liečbu.

Ataxia gluténu je progresívny stav, čo znamená, že symptómy sa môžu začať mierne a takmer bez povšimnutia a postupne sa postupne oslabujú.

Symptómy ataxie gluténu sú podobné príznakom iných ataxických stavov, čo môže byť zložité získať presnú diagnózu.

Medzi najtypickejšie príznaky, s ktorými sa osoba stretáva, patria:

·         problémy so všeobecnými pohybmi, ako je chôdza alebo ovládanie rúk

·         chvenie

·        koordinácia

·         strata presných pohybových zručností, ako napríklad schopnosť písať alebo zapínať košeľu

·         ťažkosti s rozprávaním

·         otázky vízie

·         príznaky poškodenia nervov v rukách, nohách a končatinách.
A to nám už začína pripomínať príznaky Parkinsonovej choroby.

Hoci ataxia gluténu je otázkou citlivosti na lepok, zažívacie problémy nie sú zvyčajne symptómom.

A tieto príznaky sú častými príznakmi pri rôznych neurologických chorobách. Preto je dôležité pri každom neurologickom ochorení vylúčiť zo stravy lepok a sledovať organizmus, ako bude reagovať. Za pokus to stojí, no nie? 

 

Cukor a výrobky z cukru

Prečo je cukor zlý?

-     je mimoriadne návykový

-     znižuje imunitu tela

-     zvyšuje cholesterol

-     spôsobuje zubný kaz

-     spôsobuje obezitu

-     spôsobuje bolesti hlavy a migrénu

-     zvyšuje riziko cukrovky

-     zhoršuje pamäť a schopnosť učenia

-     zvyšuje riziko vzniku Alzheimerovej choroby


Táto sladká pochutina sa totiž neskrýva len pod všeobecne známym názvom cukor, ale stretnete sa s ňou tiež pod menom glukóza, fruktóza, med či kukuričný sirup - teda vo väčšine spracovaných potravín, ktoré sú na trhu.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča, aby len päť percent denného príjmu kalórií pochádzalo z cukru, z bežnej stravy ho však prijmeme oveľa viac. Navyše je veľmi jednoduché vybudovať si od cukru závislosť.

Myslíte si, že vzdať sa cukru je jednoduché? Skúste vysadiť cukor na jeden mesiac. Zistíte, že je to takmer nemožné. Začnime raňajkami.

Čo teda mávate na raňajky? Ovocnú šťavu? Je to cukor. Chlieb? Cukor. Ovocný jogurt? Cukor. Cereálie? Ani nehovorím.

Raňajky sú najnebezpečnejšie jedlo dňa pre cukor. Mnohé raňajky, ktoré znejú ako zdravé, sú v skutočnosti naložené cukrom. Existujú dve hlavné stratégie na zabezpečenie toho, aby sa raňajky nestali ranným dezertom. Prvý z nich je pre ľudí, ktorí si nevedia predstaviť, že by sa odklonili od raňajok na báze obilia, napríklad obilnín alebo toastov. Ak spadáte do tejto kategórie, musíte byť veľmi opatrní, pretože toasty, koláčiky a rôzne raňajkové cereálie, aj tie ktoré majú na obale napísané fit sú plné cukru. A ešte horšie ak sú plné fruktózy. Prečo? Pretože sa vyrába z cukrovej repy, cukrovej trstiny alebo kukurice. Fruktózový sirup je celosvetovo najviac používaná a veľmi lacná ingrediencia, ktorá  spôsobuje neskutočné škody na ľudskom zdraví. Je nebezpečnejšia ako samotný cukor a nachádza sa predovšetkým vo vysoko technologicky spracovaných “potravinách” ako tradičné sladidlá, sirupy, chlieb, sladkosti, diabetické potraviny a iné.

Ak teda trváte na sladkých raňajkách skúste:

·         Obyčajné ovsené vločky. Ochutnajte ich s čerstvým ovocím a bielym jogurtom, prípadne čokoládou vyrobenou z avokáda. Že nepoznáte čokoládu z avokáda? Zrelé avokádo roztlačíme na kašu, pridáme banán, ktorý nám to osladí a obyčajné kakao.  

·         Chlieb - Autentické chleby na Blízkom východe, ako pita a lavash, sú obzvlášť dobré možnosti a rastúci počet supermarketov ich predáva.

Ale je tu aj možnosť, úplne vynechať obilie na raňajky a začať jesť zeleninu a bielkoviny. Pretože vo väčšine sveta sa sladké raňajky nejedia.