Prečo je cukor zlý?

-     je mimoriadne návykový

-     znižuje imunitu tela

-     zvyšuje cholesterol

-     spôsobuje zubný kaz

-     spôsobuje obezitu

-     spôsobuje bolesti hlavy a migrénu

-     zvyšuje riziko cukrovky

-     zhoršuje pamäť a schopnosť učenia

-     zvyšuje riziko vzniku Alzheimerovej choroby


Táto sladká pochutina sa totiž neskrýva len pod všeobecne známym názvom cukor, ale stretnete sa s ňou tiež pod menom glukóza, fruktóza, med či kukuričný sirup - teda vo väčšine spracovaných potravín, ktoré sú na trhu.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča, aby len päť percent denného príjmu kalórií pochádzalo z cukru, z bežnej stravy ho však prijmeme oveľa viac. Navyše je veľmi jednoduché vybudovať si od cukru závislosť.

Myslíte si, že vzdať sa cukru je jednoduché? Skúste vysadiť cukor na jeden mesiac. Zistíte, že je to takmer nemožné. Začnime raňajkami.

Čo teda mávate na raňajky? Ovocnú šťavu? Je to cukor. Chlieb? Cukor. Ovocný jogurt? Cukor. Cereálie? Ani nehovorím.

Raňajky sú najnebezpečnejšie jedlo dňa pre cukor. Mnohé raňajky, ktoré znejú ako zdravé, sú v skutočnosti naložené cukrom. Existujú dve hlavné stratégie na zabezpečenie toho, aby sa raňajky nestali ranným dezertom. Prvý z nich je pre ľudí, ktorí si nevedia predstaviť, že by sa odklonili od raňajok na báze obilia, napríklad obilnín alebo toastov. Ak spadáte do tejto kategórie, musíte byť veľmi opatrní, pretože toasty, koláčiky a rôzne raňajkové cereálie, aj tie ktoré majú na obale napísané fit sú plné cukru. A ešte horšie ak sú plné fruktózy. Prečo? Pretože sa vyrába z cukrovej repy, cukrovej trstiny alebo kukurice. Fruktózový sirup je celosvetovo najviac používaná a veľmi lacná ingrediencia, ktorá  spôsobuje neskutočné škody na ľudskom zdraví. Je nebezpečnejšia ako samotný cukor a nachádza sa predovšetkým vo vysoko technologicky spracovaných “potravinách” ako tradičné sladidlá, sirupy, chlieb, sladkosti, diabetické potraviny a iné.

Ak teda trváte na sladkých raňajkách skúste:

·         Obyčajné ovsené vločky. Ochutnajte ich s čerstvým ovocím a bielym jogurtom, prípadne čokoládou vyrobenou z avokáda. Že nepoznáte čokoládu z avokáda? Zrelé avokádo roztlačíme na kašu, pridáme banán, ktorý nám to osladí a obyčajné kakao.  

·         Chlieb - Autentické chleby na Blízkom východe, ako pita a lavash, sú obzvlášť dobré možnosti a rastúci počet supermarketov ich predáva.

Ale je tu aj možnosť, úplne vynechať obilie na raňajky a začať jesť zeleninu a bielkoviny. Pretože vo väčšine sveta sa sladké raňajky nejedia.