Šport je pre ľudí s diagnózou PD veľmi dôležitý. Je na vás, aby ste si vybrali, ktorý šport budete zvládať. Úplný základ však tvorí obyčajná chôdza, pričom sa odporúča každý deň prejsť minimálne 6 km. Jemný vychádzkový krok však nechajte doma. Ak chôdza, tak aspoň taká, kde sa zadýchate a spotíte. Ešte lepšie je, keď namiesto prechádzania sa beháte. Ale ako už za deň dáte tých 6 km je úplne na vás. 

Pre tých, ktorí máte možnosť používať bežecký pás, určite odporúčam, do bytu sa však veľmi nehodí, v tom prípade si môžete zadovážiť eclipter. Okrem týchto aeróbnych činností ešte môžete skúsiť rôzne iné, všetko záleží od vášho zdravotného stavu, ale tiež od stavu vášho konta. Všetko niečo stojí, ale ísť si zabehať do blízkeho lesa, parku alebo na ihrisko je zadarmo. A určite k tomu nepotrebujete značkové tenisky a najnovší typ športových hodiniek. Okrem aeróbnych činnosti potrebujete ešte posilňovať jednotlivé partie tela, takže buď v posilňovni, alebo doma s vlastným telom. Návodov a rád je na internete dosť, takže sa nech sa páči, študujte. Čo všetko zvládnete, je len na vás. Ja som napríklad až v stave choroby začala behávať a naučila sa lyžovať a jazdiť na inline korčuliach. Je jedno, ako sa budete hýbať, len sa hýbte.

Chôdza - mimoriadne vhodné pre ľudí s diagnózou PD. Chôdzu je nutné trénovať každý deň, aj keby ste sa mali, alebo vás mali k tejto aktivite prinútiť. Robili sa rôzne štúdie, kde sa preukázalo, že dokonca pohyb, do ktorého bol jedinec s diagnózou prinútený bol efektívnejší, ako pohyb robený vlastnou vôľou. Tak ako som  už spomínala, denne by ste mali absolvovať minimálne 6 km. Výraznou pomôckou je bežiaci pás, aj napríklad v najbližšom fitness centre. Ak chcete chôdzu absolvovať v exteriéri, možno je pre vás vhodný Nordic Walking. Čo to je? Chôdza s palicami. Prečo? Lebo pacienti s ochoreniami nervového aparátu vedia efektívne využiť Nordic Walking palice a rôzne cvičenia pre rozvoj v oblasti mozgovej a v oblasti pohybového aparátu.

Publikované v časopise Journal of Vascular Surgery, štúdia zamerná na chôdzu s palicami pacientov s Parkinsonovou chorobou ukázala významný pozitívny vplyv, pokiaľ ide o toleranciu záťaže, vnímanú funkčnú nezávislosť a kvalitu života (baatil et. Al, 2000).
Podľa MayoClinic.com, Dr.Ronald Peterson, riaditeľ Alzheimer Research Centerna Mayo Clinic, tvrdí: “Pravidelné fyzické cvičenie je pravdepodobne najlepší spôsob prevencie Alzheimerovej choroby, lepší ako lieky, lepší ako intelektuálna činnosť, lepší ako doplnky stravy a výživy“. Darolyn O’Donnell, koordinátor rekreačnej terapie v Parkinsonovom centre neurologického inštitútu v Barrow, ktorý vedie cvičebné lekcie, hovorí, že “Nordic Walking pre pacientov bol vybraný preto, lebo poskytuje rovnováhu, pomáha pracovať s hornou časťou tela a zameriava sa na vnútorné svaly. Je to tiež viac aeróbne cvičenie ako normálna chôdza”. Viac na stránke Slovak Nordic Walking Association www.snwa.sk

 

Beh - je vhodný, ale samozrejme podľa rozsahu diagnózy. Vždy sa berie do úvahy bezpečnosť a rozsah možnosti pohybu jedinca. Ti z vás, ale ktorí môžu prevádzať túto aktivitu, skúste to, výrazne vám to skvalitní život.


Posilňovanie - vhodná aktivita vzhľadom k skutočnosti, že diagnóza PD vám ovplyvňuje hlavne fungovanie svalov, ak však je sval trénovaný, podstatne rýchlejšie zvláda uvoľnenie z rigidity. Cvičiť môžete aj doma, úplne vám stačia naťahovacie gumy a malé činky.


Korčuľovanie, bicyklovanie, lyžovanie - jednoducho všetky druhy športu, kde sa musí udržiavať balans a stabilita, sú vhodné, ale všetko podľa možnosti jedinca s diagnózou. 


Každý, nie len jedinec s diagnózou by mal športovať.  Pohyb je pre človeka úplnou samozrejmosťou. To len táto doba prináša pohodlných jedincov, ktorí aj 100 metrov prejdú radšej autom. Verím však,že vy to určite nie ste. Tak športu zdar!