Kokosový olej má v liečbe PD veľký význam. Aj keď ho neustále spomínam a snažím sa prepašovať tento olej aj k lekárskym kapacitám, jeho účinok je nimi zatiaľ málo akceptovaný. Napriek tomu, že kokosový olej je skvelým riešením pri neurologických problémoch. Prečo? Pretože pre váš mozog je tento olej to najlepšie, čo môže dostať. Možno ste už počuli, že kokosový olej zvyšuje hladinu cholesterolu. Pre váš mozog je to výborná správa, pretože potrebuje vyšší obsah cholesterolu. Prečo je to tak?

Hlavným palivom vášho mozgu je glukóza, jednoduchý cukor. Vaše mozgové bunky nemôžu uchovávať energiu a bez nej môžu žiť len pár minút. Našťastie existuje záložný energetický systém pre časy, keď nemôžete získať dostatok energie z glukózy. Vaša pečeň môže rozložiť uložený tuk na výrobu ketónov,  ktoré sa môžu používať ako náhradné palivo v čase hladovania.

Kokosový olej obchádza metabolizmus glukózy a dodáva energiu priamo do mozgových buniek, ktoré ju potrebujú.

Výskumy v tejto oblasti naznačujú, že kokosový olej má veľký potenciál na liečbu neurologických ochorení vrátane všetkých foriem demencie, Parkinsonovej choroby, mŕtvice a traumatického poškodenia mozgu. Zaujímavé je aj využitie kokosového oleja pri liečbe glaukómu, Downovho syndrómu, ALS a Huntingtonovej choroby. Môže sa však používať aj preventívne, pretože Kokosový olej má antioxidačné vlastnosti, ktoré sú dôležité pre udržanie zdravého mozgu.

Prínosy kokosového oleja sú naozaj veľké, preto sa ho pokúste pridať do vašej stravy, ale veľmi pomaly.

Používajte ho všade, kde bežne používate iné rastlinné oleje.

Vysoko spracované rastlinné oleje, ako je repka, svetlica, sója a slnečnica, sa extrahujú vysokým teplotným a chemickým rozpúšťadlom, ktoré spôsobujú tvorbu trans tukov. Trans mastné kyseliny spôsobujú zápal a zvyšujú riziko mnohých závažných ochorení vrátane ADHD, depresie, bipolárnej poruchy, srdcových ochorení, mŕtvice, cukrovky, obezity a rakoviny.

Kokosový olej je vynikajúci na vyprážanie, varenie a pečenie.

Denný príjem 2-3 lyžice je všetko, čo potrebujete na všeobecné benefity mozgu. Ak však chcete ovplyvniť závažné choroby, potrebujete ho ešte viac. Odporúčame vám, aby ste vo svojej strave zahrnuli kokosový olej na bežné použitie a až neskôr ho začali užívať  lyžicou.

Nežiadúce účinky kokosového oleja. V poslednom čase sa médiami prehnala vlna odporu voči kokosovému oleju a preto spomenieme aj nežiadúce účinky, ktorých je ale veľmi málo. Najbežnejšou je hnačka a nevoľnosť. To sa stáva, keď si ho pridáte do stravy príliš veľa alebo rýchlo.  Vždy začínajte čajovou lyžičkou denne a príjem zvyšujte pomaly.

Jeden z najčastejších obáv, ktoré ľudia majú o konzumácii kokosového oleja, je, že môže zvýšiť riziko srdcových ochorení. Srdcové ochorenie je prakticky neznáme v populáciách, kde je tradičná spotreba kokosového oleja vysoká.

Kokosový olej skutočne zlepšuje metabolický profil tým, že znižuje "zlý" LDL cholesterol a zároveň zvyšuje "dobrý" HDL  cholesterol.

Jeho zdravé vlastnosti v mozgu sú spôsobené hlavne triglyceridmi stredného reťazca (MCT), ktoré dodávajú energiu priamo do mozgových buniek a obchádzajú metabolizmus glukózy.

Kokosový olej sa považuje za užitočný pre náladu a neurologické poruchy, starnutie mozgu a vážny kognitívny pokles.

Prechod z nezdravých rastlinných olejov na kokosový olej je jedným z najjednoduchších a najzdravších zmien životného štýlu, ktoré môžete urobiť.

Konkrétne využitie kokosového oleja

V prvom rade si treba uvedomiť, že aj keď je to zázračné riešenie vášho problému, jeho podstata je, že je to tuk a energia. Ak si pridáte lyžičku kokosového oleja bez zmeny jedálničku, pravdepodobne sa nič nestane. Ale keď si pridáte 5 polievkových lyžíc, to už je iná káva. Takže ak nechcete nabrať váhu, niečo budete musieť vynechať a samozrejme sa budete musieť hýbať. Ideálne je úplne vyradiť cukry. A tým nemyslím len sladkosti a sladké nápoje, ale aj chlieb, cestoviny, koláče, pizzu a ďalšie. Váš organizmus ich vôbec nepotrebuje a bude vám celkom vďačný, že nemusí zápasiť s lepkom, ktorý sa stáva naozajstným problémom. Olej pridávame do stravy opatrne, pričom začíname čajovou lyžičkou a pokúsime sa dostať na niekoľko lyžíc denne. Preventívne vám stačia 2-3 lyžice, na liečbu potrebujete minimálne 5 lyžíc.


Kto by mal užívať kokosový olej?


Ľudia, ktorí majú neurodegeneratívne ochorenie, ktoré zahŕňa zníženie príjmu glukózy v neurónoch, by mohli mať prospech z užívania vyšších množstiev oleja z kokosu a / alebo MCT na výrobu ketónov, ktoré môžu byť použité mozgovými bunkami ako energia. Medzi tieto ochorenia patrí Alzheimerova a iná demencia, Parkinsonova choroba, ALS (Lou Gehrig), skleróza multiplex, Duchenneova svalová dystrofia, autizmus, Downov syndróm a Huntingtonova chorea. Ketóny môžu tiež slúžiť ako alternatívne palivo pre iné bunky v tele, ktoré sú inzulín rezistentné alebo nemôžu transportovať glukózu, a mohli by potenciálne znížiť účinky diabetu I alebo II na mozog a iné orgány. Ak ste vystavení riziku v dôsledku rodinnej anamnézy, zvážte aj zmenu tejto stravy.


Ako používať kokosový olej vo vašej strave?

Kokosový olej môže vo vašej strave nahradiť všetky druhy oleja, masti, margarínov a masla. Môže sa používať na varenie aj pečenie, ale je možné ho primiešavať už priamo do pripravených jedál. Niektorí ľudia ho jedia priamo lyžičkou, ale iní ho skonzumujú jedine s iným jedlom. Kokosový olej začína dymiť pri 350° C a vyhnete sa tomu, ak k nemu pridáte malé množstvo olivového oleja. Kokosový olej obsahuje asi 116-120 kalórii, približne toľko ako aj ostatné oleje. Obsahuje asi 56-60 % trigliceridov so stredne dlhým reťazcom, ktoré sú absorbované bez potreby tráviacich enzýmov. Časť z nich je absorbovaná pečeňou vo forme ketónov a použitá ako energia pre organizmus. Táto časť sa neukladá vo forme tuku. Neobsahuje žiadny cholesterol a žiadny transat, pokiaľ je nehydrogenovaný. Výhodou nasýtených tukov je, že molekula neobsahuje nikde voľné molekuly voľných radikálov alebo oxidantov. Približne 6% oleja je mononenasýtených a 2% polynenasýtených. Kokosový olej tiež obsahuje malé množstvo fytosterolov, ktoré sú jednou zo zložiek „statínov“ používaných na znižovanie cholesterolu. Kokosový olej obsahuje veľa omega-6 mastných kyselín, ale nie omega-3 mastné kyseliny. Ak by ste ako primárny olej používali kokosový olej, jediným ďalším olejom, ktorý by ste potrebovali, je omega-3 mastná kyselina, ktorú môžete získať konzumáciou lososa dvakrát týždenne, alebo užívaním kapsulí z rybieho oleja alebo ľanového oleja. Niektoré ďalšie dobré zdroje omega-3 mastných kyselín sú mleté ľanové semeno, chia (jemné zrno), orechový olej a vlašské orechy. Kyselina laurová je triglycerid so stredne dlhým reťazcom, ktorý tvorí takmer polovicu kokosového oleja. Vedecké štúdie ukazujú, že kyselina laurová má antimikrobiálne vlastnosti a môže inhibovať rast určitých baktérií, húb / kvasiniek, vírusov a prvokov/. Je to jedna zo zložiek ľudského materského mlieka, ktorá zabraňuje infekcii novorodenca.

Kupujte len kokosové oleje, ktoré sú nehydrogenované bez transfatu. Vyhnite sa kokosovým  olejom, ktoré sú hydrogenované alebo super-vyhrievané, pretože menia chemickú štruktúru tukov. Ak sa vám páči vôňa kokosu, pozrite sa na výrobky s názvom „panenský“, „organický“ alebo „nerafinovaný“, ktoré sú vo všeobecnosti drahšie ako „rafinované“ alebo „všetky prírodné“ alebo „RBD“ (rafinované, bielené a deodorizovaný) kokosový olej, ktorý nemá zápach. Olej samotný je bez chuti. Ktorýkoľvek z nich má v podstate rovnakú živinu s asi 57-60% MCT olejom (triglyceridy so stredne dlhým reťazcom).

Kokosové mlieko je kombináciou oleja a vody z kokosu a väčšina kalórií pochádza z oleja. Hľadajte značky s 10 až 13 gramov tuku.

Kokosový krém je väčšinou kokosové mlieko a niekedy má pridaný cukor.

Vločky alebo strúhaný kokos je možné zakúpiť nesladenej alebo sladenej forme a je veľmi dobrým zdrojom kokosového oleja a vlákniny a má asi 15 gramov oleja a 3 gramy vlákniny v šálke.

Mrazené alebo konzervované kokosové mäso /biela gélovitá hmota z kokosu/ má zvyčajne veľa pridaného cukru a málo oleja na jednu porciu.

Čerstvý kokosový orech môže byť narezaný na kúsky a jesť surový. 2 ”x 2” kus má asi 160 kalórií s 15 gramami oleja a 4 gramami vlákna.

MCT olej (triglyceridy so stredne dlhým reťazcom) je súčasťou kokosového oleja a môže  sa tiež kúpiť v niektorých predajniach zdravej výživy alebo on-line. Je užitočný pre ľudí, ktorí sú na cestách a nemajú veľa času variť. Olej MCT sa tiež používa ako energia a neukladá sa ako tuk, takže môže byť užitočný pre niekoho, kto chce schudnúť, ak nahradí niektoré z ďalších tukov v potrave. Kokosová voda zvyčajne neobsahuje kokosový olej, ale má aj iné zdravotné prínosy.

AKO BY STE MALI UCHOVÁVAŤ KOKOSOVÉ PRODUKTY?

Kokosový olej je pri skladovaní pri izbovej teplote extrémne stabilný s trvanlivosťou najmenej dva roky. Nemusí byť chladený, ale stáva sa extrémne tvrdý, keď je chladný. Ak si ho chcete ponechať v chladničke, môžete naliať 1 alebo 2 polievkové lyžice do každej časti plastovej misky na výrobu kociek ľadu. Kokosový olej sa ľahko vytiahne z plastového zásobníka. Kokosové mlieko je väčšinou kokosový olej a môže byť nahradené olejom v mnohých smeroch. Kokosové mlieko musí byť po otvorení chladené a malo by byť použité do niekoľkých dní alebo vyhodené. Kokosový orech so strúhankou alebo vločkami sa môže skladovať pri izbovej teplote niekoľko týždňov, ale môže trvať dlhšie, ak sa uchováva v chladničke. Čerstvo nakrájaný kokos môže byť uložený v chladničke na niekoľko dní alebo mrazničke niekoľko týždňov. 


Martina hodnotí... moja cesta s týmto olejom trvá už asi 5 rokov, nesmie chýbať v mojej rannej káve. Už raz som sa pokúsila o liečebné užívanie, ale nezvládla som to kvôli chuti, pretože ak som skutočne niečo od detstva nemala rada, tak to bolo čokoľvek s kokosom. Ale ak mi to má pomôcť, zvládneme to! Keďže som niekoľko rokov užívala min. 2 čajové lyžičky v káve, môj organizmus nemal až taký šok pri nasadzovaní. Tých, ktorí reálne uvažujú o užívaní upozorňujem, aby na to išli pomaly. Vždy po čajových lyžičkách. Až keď bude všetko v poriadku a nebudete mať žiadne tráviace problémy, môžete pridať. Ja som výrazný rozdiel v zdravotnom stave pocítila už pri 2 polievkových lyžiciach. Rozdiel v zdravotnom stave bol obrovský. Potrebovala som oveľa menej liekov, mala som viac energie, spánok bol dlhší a kvalitnejší a tým pádom som mala aj lepšiu náladu.Ako som už spomínala, preventívne užívanie sú 2 -3 polievkové lyžice, liečebné 5 lyžíc. Nezabudnite na svoj jedálniček, ten sa tiež musí prispôsobiť. Na začiatok je dôležité úplné vynechanie cukru a výrobkov z bielej múky. Prečo vynechať bielu múku vám vysvetlím v jednom z nasledujúcich článkov. A čo budete teda jesť? Príklad zdravých raňajok obsahujúcich kokosový olej:

Sezónne ovocie, (napr. jahody, čerešne, melón) 1 lyžica kokosový olej, 1/3 tvaroh plnotučný. Kokosový olej zmiešajte s kakaom, vznikne vám nesladká čokoládová poleva, to nalejete na ovocie a navrch pridáte tvaroh. Sladkosť ovocia sa zmieša s polevou a tvarohom a vaše chuťové bunky nebudú tak zúfalo volať po sladkom.