Kto by mal užívať kokosový olej?


Ľudia, ktorí majú neurodegeneratívne ochorenie, ktoré zahŕňa zníženie príjmu glukózy v neurónoch, by mohli mať prospech z užívania vyšších množstiev oleja z kokosu a / alebo MCT na výrobu ketónov, ktoré môžu byť použité mozgovými bunkami ako energia. Medzi tieto ochorenia patrí Alzheimerova a iná demencia, Parkinsonova choroba, ALS (Lou Gehrig), skleróza multiplex, Duchenneova svalová dystrofia, autizmus, Downov syndróm a Huntingtonova chorea. Ketóny môžu tiež slúžiť ako alternatívne palivo pre iné bunky v tele, ktoré sú inzulín rezistentné alebo nemôžu transportovať glukózu, a mohli by potenciálne znížiť účinky diabetu I alebo II na mozog a iné orgány. Ak ste vystavení riziku v dôsledku rodinnej anamnézy, zvážte aj zmenu tejto stravy.


Ako používať kokosový olej vo vašej strave?

Kokosový olej môže vo vašej strave nahradiť všetky druhy oleja, masti, margarínov a masla. Môže sa používať na varenie aj pečenie, ale je možné ho primiešavať už priamo do pripravených jedál. Niektorí ľudia ho jedia priamo lyžičkou, ale iní ho skonzumujú jedine s iným jedlom. Kokosový olej začína dymiť pri 350° C a vyhnete sa tomu, ak k nemu pridáte malé množstvo olivového oleja. Kokosový olej obsahuje asi 116-120 kalórii, približne toľko ako aj ostatné oleje. Obsahuje asi 56-60 % trigliceridov so stredne dlhým reťazcom, ktoré sú absorbované bez potreby tráviacich enzýmov. Časť z nich je absorbovaná pečeňou vo forme ketónov a použitá ako energia pre organizmus. Táto časť sa neukladá vo forme tuku. Neobsahuje žiadny cholesterol a žiadny transat, pokiaľ je nehydrogenovaný. Výhodou nasýtených tukov je, že molekula neobsahuje nikde voľné molekuly voľných radikálov alebo oxidantov. Približne 6% oleja je mononenasýtených a 2% polynenasýtených. Kokosový olej tiež obsahuje malé množstvo fytosterolov, ktoré sú jednou zo zložiek „statínov“ používaných na znižovanie cholesterolu. Kokosový olej obsahuje veľa omega-6 mastných kyselín, ale nie omega-3 mastné kyseliny.  Ak by ste ako primárny olej používali kokosový olej, jediným ďalším olejom, ktorý by ste potrebovali, je omega-3 mastná kyselina, ktorú môžete získať konzumáciou lososa dvakrát týždenne, alebo užívaním kapsulí z rybieho oleja alebo ľanového oleja. Niektoré ďalšie dobré zdroje omega-3 mastných kyselín sú mleté ľanové semeno, chia (jemné zrno), orechový olej a vlašské orechy. Kyselina laurová je triglycerid so stredne dlhým reťazcom, ktorý tvorí takmer polovicu kokosového oleja. Vedecké štúdie ukazujú, že kyselina laurová má antimikrobiálne vlastnosti a môže inhibovať rast určitých baktérií, húb / kvasiniek, vírusov a prvokov/. Je to jedna zo zložiek ľudského materského mlieka, ktorá zabraňuje infekcii novorodenca.

Kupujte len kokosové oleje, ktoré sú nehydrogenované bez transfatu. Vyhnite sa kokosovým  olejom, ktoré sú hydrogenované alebo super-vyhrievané, pretože menia chemickú štruktúru tukov. Ak sa vám páči vôňa kokosu, pozrite sa na výrobky s názvom „panenský“, „organický“ alebo „nerafinovaný“, ktoré sú vo všeobecnosti drahšie ako „rafinované“ alebo „všetky prírodné“ alebo „RBD“ (rafinované, bielené a deodorizovaný) kokosový olej, ktorý nemá zápach. Olej samotný je bez chuti. Ktorýkoľvek z nich má v podstate rovnakú živinu s asi 57-60% MCT olejom (triglyceridy so stredne dlhým reťazcom).

Kokosové mlieko je kombináciou oleja a vody z kokosu a väčšina kalórií pochádza z oleja. Hľadajte značky s 10 až 13 gramov tuku.

Kokosový krém je väčšinou kokosové mlieko a niekedy má pridaný cukor.

Vločky alebo strúhaný kokos je možné zakúpiť nesladenej alebo sladenej forme a je veľmi dobrým zdrojom kokosového oleja a vlákniny a má asi 15 gramov oleja a 3 gramy vlákniny v šálke.

Mrazené alebo konzervované kokosové mäso /biela gélovitá hmota z kokosu/ má zvyčajne veľa pridaného cukru a málo oleja na jednu porciu.

Čerstvý kokosový orech môže byť narezaný na kúsky a jesť surový. 2 ”x 2” kus má asi 160 kalórií s 15 gramami oleja a 4 gramami vlákna.

MCT olej (triglyceridy so stredne dlhým reťazcom) je súčasťou kokosového oleja a môže  sa tiež kúpiť v niektorých predajniach zdravej výživy alebo on-line. Je užitočný pre ľudí, ktorí sú na cestách a nemajú veľa času variť. Olej MCT sa tiež používa ako energia a neukladá sa ako tuk, takže môže byť užitočný pre niekoho, kto chce schudnúť, ak nahradí niektoré z ďalších tukov v potrave. Kokosová voda zvyčajne neobsahuje kokosový olej, ale má aj iné zdravotné prínosy.

AKO BY STE MALI UCHOVÁVAŤ KOKOSOVÉ PRODUKTY?

Kokosový olej je pri skladovaní pri izbovej teplote extrémne stabilný s trvanlivosťou najmenej dva roky. Nemusí byť chladený, ale stáva sa extrémne tvrdý, keď je chladný. Ak si ho chcete ponechať v chladničke, môžete naliať 1 alebo 2 polievkové lyžice do každej časti plastovej misky na výrobu kociek ľadu. Kokosový olej sa ľahko vytiahne z plastového zásobníka. Kokosové mlieko je väčšinou kokosový olej a môže byť nahradené olejom v mnohých smeroch. Kokosové mlieko musí byť po otvorení chladené a malo by byť použité do niekoľkých dní alebo vyhodené. Kokosový orech so strúhankou alebo vločkami sa môže skladovať pri izbovej teplote niekoľko týždňov, ale môže trvať dlhšie, ak sa uchováva v chladničke. Čerstvo nakrájaný kokos môže byť uložený v chladničke na niekoľko dní alebo mrazničke niekoľko týždňov.